Το ''Ρήγμα'' του Παγκρατίου - Β' Μέρος -'' Απόκρυφη'' Γεωμετρία και σύμβολα-


Επιμέλεια/Φώτο: Ομάδα Ορφέας
Κατά την αστική περιήγηση της περιοχής του Παγκρατίου και πέριξ του Αρδηττού, το τοπίο μοιάζει να αντανακλά πλήρως όλους αυτούς τους μύθους που αναφερθήκαμε στο προηγούμενο μέρος, αλλά και τη νεομυθολογία που αναπτύχθηκε στην εγγύς περιοχή του Σταδίου. Στα μονοπάτια του πρωτεργάτη ερευνητή Γ. Μπαλάνου και μέσα από το συγγραφικό του έργου προσπαθήσαμε να ακολουθήσουμε την πορεία που ακολούθησε ο ίδιος στην περιοχή πέριξ του Παναθηναϊκού Σταδίου στο Παγκράτι, με την βοήθεια του Γρηγόρη Τσουκαλά, που προέρχεται από την ερευνητική του ομάδα. Αφετηρία του νήματος της νεομυθολογίας που αναπτύχθηκε αποτελούν τα βιβλία του Γ. Μπαλάνου ("Εισβολείς", ''Η σκιά του Κθούλου'', ''Κάτι που έρπει σαν σκιά'' κ.α).

ΟΔΟΣ ΑΓΡΑΣ
 
''...Όσοι έχουν διαβάσει το πρώτο βιβλίο μου, το “Εισβολείς;”, θα θυμούνται ίσως μια αινιγματική και αόριστη νύξη που είχα κάνει για ένα δρόμο πίσω (ή, πιο σωστά, πλάι) από το Στάδιο... Ήδη από τότε αναφερόμουν ακριβώς στο συγκεκριμένο δρομάκι. Το ένα από τα σπίτια αυτά, ένα παλιό εγκαταλειμμένο αρχοντικό, είχε το εξής περίεργο χαρακτηριστικό: ήταν μόνιμα φωτισμένο επί χρόνια. Όταν μερικοί από τους πιο τολμηρούς της ομάδας πήδησαν τον εξωτερικό μαντρότοιχο, ανέβηκαν την εξωτερική σκάλα και κοίταξαν μέσα από τα ανοίγματα της ξύλινης πόρτας, είδαν ότι το σπίτι ήταν μεν εντελώς άδειο, αλλά σε ύψος γύρω στο ενάμισι μέτρο από το πάτωμα υπήρχε μια σειρά από μικρά αναμμένα λαμπάκια –έμοιαζαν με τα χριστουγεννιάτικα ή μ’ εκείνα των φακών– καθώς και μια μικρή πινακίδα που έγραφε: 
“Μην ψάχνετε άδικα. Δεν υπάρχει τίποτα εδώ!” Χωρίς να το σχολιάσω, συνεχίζω... Ακριβώς δίπλα από το Σπίτι με τα Φωτάκια υπήρχε ένα παρόμοιο εγκαταλειμμένο κτίσμα (αυτό ας το βαφτίσουμε Ενδιάμεσο Σπίτι) και παραδίπλα ένα ακόμη –πολύ πιο ερείπιο αυτό, και αφύσικα στενό– με μια πόρτα υπογείου που έχασκε ανοιχτή στο ύψος του δρόμου. Στην όψη το υπόγειο αυτό ήταν σχεδόν όμοιο με το άλλο, εκείνο του Σπιτιού της Ανηφοριάς. Εξάλλου, ήταν κι αυτό γεμάτο με σκουπίδια και μπάζα που έφταναν σε ύψος μισό με ένα μέτρο από το ταβάνι.  Με δεδομένο ότι το “Εισβολείς;” εκδόθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’70, καταλαβαίνετε ότι η ιστορία γύρω από αυτή τη μικρή περιοχή ήταν ήδη παλιά για μένα, αλλά και για πολλούς από τους παλαιότερους συνεργάτες μου. Η περιοχή μας είχε απασχολήσει συχνά, αλλά επειδή τα ενδιαφέροντά μας είναι πολλά και ο χρόνος ελάχιστος, μας είχε απασχολήσει μάλλον επιπόλαια...''
Γ. Μπαλάνος, Κάτι που έρπει σαν Σκιά, εκδ. locus-7

Δορυφορική άποψη των σημείων ''ενδιαφέροντος''.

Εκτός όμως από τα παράξενα φαινόμενα και τη νεομυθολογία που αναπτύσσεται μέσα στο πέρασμα του χρόνου, εμφανή είναι και τα σημάδια που κάνουν έναν τόπο ''ιδιαίτερο'', όπως η αρχιτεκτονική των κτιρίων, η αστική δόμηση, τα graffiti στους τοίχους και άλλα. Η γραμμή της πληροφορίας παραμένει αναλλοίωτη. Οι τοίχοι ακόμα αντανακλούν ιδέες περασμένων εποχών που συνεχίζουν μέχρι σήμερα αλλά σε διαφορετική μορφή. Η διαρρύθμιση ερεθίζει την οπτική  του παρατηρητή με τρόπο, πολλές φορές χωρίς να το γνωρίζει ο ίδιος. Οι δρόμοι, οι πλατείες, τα πάρκα, τα σταυροδρόμια μοιάζουν να σχηματίζουν ενεργειακές ''λεωφόρους και κόμβους''. 

Οδός Θεοτόκη, στον πλακόστρωτο παρατηρήσαμε το σύμβολο του απείρου ή το οκτώ.

Ένας φυσικός, άρτιος αριθμός, της ακολουθίας Φιμπονάτσι και τέλειος κύβος του αριθμού 2. Πέρα από την αξία του 8 στα μαθηματικά, τις τέχνες, τις επιστήμες, αλλά και την ίδια τη φύση, το 8 συναντάται σε όλες τις θρησκείες και δόγματα, ανά τους αιώνες, μέσα από συμβολισμούς με σημειολογική, μυστικιστική και αποκρυφιστική έννοια. 


Ο αριθμός 8 σηματοδοτεί το Άπειρο. Είναι ο αριθμός της Δύναμης, της Αναγέννησης και της αέναης Ροής. Συσχετίζεται με το Κάρμα, την Ύλη, και την Εξουσία. 

Πέριξ του Αρδηττού σχηματίζεται το σχήμα του απείρου ή το οκτώ αν δει κάποιος προσεκτικά τον χάρτη.

Χωρίς αρχή και τέλος, υποδηλώνει την αιώνια σύνδεση ανάμεσα στον υλικό και τον πνευματικό κόσμο, τον ουρανό και τη γη. Αναφέρεται στη συμπαντική Δικαιοσύνη, στον Καρμικό Νόμο του Αίτιου και του Αποτελέσματος, η λογική του "ότι σπείρεις θα θερίσεις". Έτσι το 8 μπορεί να είναι επιτυχία, εξουσία, οικονομική ευημερία και δύναμη, όπως και καταστροφή, φιλαργυρία, παράνομο κέρδος και πτώχευση. Στην Πυθαγόρειο φιλοσοφία είναι ο τρίτος αριθμός ψυχικού πεδίου και σηματοδοτεί το αναμάρτητο και το καθαρό ως πορεία ζωής.


Οδός Θεοτόκη, graffiti χταποδιού. Το χταπόδι έχει οκτώ πλοκάμια ως γνωστών. 


Μεταλλικό καπάκι του δήμου με οκτώ βελάκια στο κέντρο.


Ακόμα και η διαρρύθμιση των δρόμων σχηματίζουν οκτάγωνο.


Το Αστέρι του Χάους, Αστέρι της διχόνοιας, Σταύρος του Χάους η Χαόσημο, προέρχεται από το δημιουργό ιστοριών επιστημονικής φαντασίας Μάικλ Μούρκοκ. Αφορά το συσχετισμό Νόμου και Χάους. Ένα σύμβολο αποτελούμενο από μια κεντρική μαύρη σφαίρα και 8 ομόκεντρα ίσα βέλη επεκτεινόμενα προς 8 κατευθύνσεις
Όπως τα περισσότερα σύμβολα, έχει διττή σημασία. Έχει συσχετιστεί με τον αποκρυφισμό και τη μαγεία. Ένας κεντρικός μαύρος ήλιος εξαπολύει συντονισμένη αρνητική ροή σκοτεινής ενέργειας προς τα 4 σημεία του ορίζοντα, στον υλικό και αυλό κόσμο, προκαλώντας χάος και αταξία. Η θετική ερμηνεία του συμβόλου, συνδέεται με τη γεννεσιουργό ροή φωτεινής ενέργειας, το Απολλώνιο φως, το πύρινο πνεύμα και τη δημιουργία. Αρνητική, είτε θετική η ερμηνεία του συμβόλου, η κεντρική ιδέα που ο Μουρκοκ ήθελε να περάσει μέσα από την επινόηση του συμβόλου, είναι ότι όταν υπάρχει συντονισμένη και σταθερή δράση προς όλες τις κατευθύνσεις, ξεκινάει από μικρή και συνεχώς μεγαλώνει, δυναμώνει και απλώνεται παντού.


Ο Μαύρος ήλιος είναι ένα σύμβολο σε σχήμα ηλιακού τροχού που χρησιμοποιήθηκε μεταπολεμικά από ακροδεξιές και αποκρυφιστικές ομάδες. Στις αλχημικές και ερμητικές παραδόσεις, οι ήλιοι χρησιμοποιούνται για να συμβολίσουν μια ποικιλία εννοιών, όπως ακριβώς ο Ήλιος στην αστρολογία. 

Οδός Θεοτόκη, graffiti ήλιος.

Ένα ακόμα σύμβολο που συναντήσαμε είναι ο νορβηγικός ρούνος Ingwaz. Γενικά, η εμφάνιση του ρούνου Ingwaz συμβολίζει την αναγέννηση, τη νέα αρχή, την αιωνιότητα, τη γονιμότητα και το Θείο, όπως ακριβώς το άπειρο και ο Ουροβόρος όφις. Αποτελεί τον εικοστό δεύτερο ρούνο του παλαιότερου Futhark ρουνικού αλφάβητου και σημαίνει «Θεός».

Ρούνος Ingwaz


Παρατηρήστε το σύμβολο πως σχηματίζεται στην πολεοδομική έκταση πέριξ του Αρδηττού στο Παγκράτι.

Οδός Θεοτόκη, το ίδιο σύμβολο.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ Α' ΜΕΡΟΣ ΕΔΩ.

Συνεργάτες: Ζωή Μασούρου, Γρηγόρης Τσουκαλάς, Κων/να Αξιώτη

πηγές: